JISS - מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

ישראל נחושה להמשיך לפגוע בהתבססות איראן בסוריה ובמאמציה להעביר נשק “שובר שוויון” לחיזבאללה.

לאחר כמה שעות של “אלמוניות” החליטו דווקא הרוסים לגלות את הסוד: התקיפה הלילה בעומק סוריה, בשדה התעופה T4, בוצעה על ידי חיל האוויר הישראלי.

מעניין מה הניע את רוסיה לחשוף את המידע הזה, שהרי לכאורה אין לה אינטרס בליבוי האש, בעוד גילוי שכזה הופך את סוריה או את איראן למחויבות יותר לתגובה – אולי אף לכזאת שתוביל למהלכים קשים יותר. ההצהרה הקשה יחסית של שר החוץ הרוסי המגנה את התקיפה מוסיפה לתמיהה, ובאמת ההיגיון הרוסי במקרה זה לא בדיוק ברור, מלבד הרצון לשדר לעולם שהם יודעים מה מתרחש בסביבה שבה הם פועלים בעצמם ושצריך להתחשב בהם יותר.

העובדה שמשדה זה נשלט המל”ט האיראני שהופל מעל ישראל לפני כחודשיים, מצביעה על כך שהמטרות היו איראניות. גם הפרסומים שיש הרוגים איראנים, כנראה אנשי משמרות המהפכה, מצביעים על יעד איראני, ולא כזה הקשור ליכולת הכימית של הסורים. ייתכן שפריסתו של כוח רוסי בשדה עודדה את האיראנים להשתמש דווקא בו, כי הם הניחו שישראל תהיה זהירה יותר בשימוש בנשק בקרבת כוח רוסי.

ייתכן שהאיראנים העריכו שלאחר התקיפה של קרון השליטה האיראני בשדה יהיו הרוסים אף יותר נחרצים כלפי תקיפה ישראלית במקום – וכך עולה מתגובת שר החוץ הרוסי. אלא שגם בהקשר זה עולה תמיהה: כיצד זה הרוסים מתירים לאיראנים לפעול בקרבה כה מיידית לכוחות רוסיים? האין הם מבינים שאיראן מנצלת את שהותם במקום ומסכנת במודע חיילים רוסים?

בלי לדעת באיזו מטרה מדובר, ברור שישראל נחושה להמשיך לפגוע במאמצי ההתבססות של איראן בסוריה ובמאמציה להעביר אמצעי לחימה שוברי שוויון לחיזבאללה. מיקום האירוע, כה רחוק מלבנון, מצביע דווקא על סוג המטרות הראשון, תשתית איראנית, אך אין לשלול אפשרות שהאיראנים ניסו “להרחיק עדותם” ולהביא ציוד לחיזבאללה דווקא לשדה מבודד ורחוק – כדי להקטין את חשדות ישראל ויכולתה לעקוב אחרי התהליך. הנחישות הישראלית ברורה – גם אם היא עלולה להידרדר ללחימה עזה יותר, אין לאפשר לאיראן להתבסס בסוריה, גם אם יש לכך מחיר.

 

פורסם ב-ישראל היום 10.4.2018


סדרת הפרסומים “ניירות עמדה” מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.


תמונה: Preiss/ MSC [CC BY 3.0], via Wikimedia Commons

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך