The Jerusalem Institute for Strategy and Security

It is convenient for Amman to have Israel retain security control over the Jordan Valley. And this is a rare opportunity to advance and potentially realize Israel’s security needs for a cemented border in the east with the support of the world’s top superpower.

Jordan has been a strategic partner of Israel for many years, even before the 1994 peace treaty the two nations inked. The main reason for this is the common enemy – the Palestinian national movement.

Israel and Jordan share various common interests, including support for American presence in the region, opposing to pan-Arab and pan-Islamic nationalist movements and, of course, fighting the rise of radical Islam, Sunni or Shiite. Amman also sees eye to eye with Jerusalem on the issue of the Iranian threat.

Israel assists Jordan deterring extremists from threatening it, while Israel, for its part, sees Jordan as a buffer state between it and the extremist entities east of the kingdom.

Jordan is certainly not interested in a neighboring political entity that could develop another Hamas-controlled Gaza. The Israeli military control of the Jordan Valley is convenient for Jordan, as it protects Amman from the west. This was also the case when Israel ruled the Jordan Valley exclusively before the second phase of the Oslo Accords was implemented in 1995, which defined this area as Area C.

It should be noted that Jordan did not use Israel’s control over the unified Jerusalem as a pretext not to sign a peace deal – all it asked for was to retain its position as the custodian of the holy Muslim places on the Temple Mount. Jerusalem is more important than the Jordan Valley.

Since the signing of the peace agreement, Jordan’s dependence on Israel has increased. Israel supplies it with increasing quantities of water, far beyond its obligation under the deal, and it also supply’s it with natural gas. In addition, the Israeli lobby in Washington is working overtime to secure US economic aid to Amman.

Moreover, it is hard to imagine that Saudi Arabia, other Persian Gulf countries or Egypt will exert any pressure on Jordan to protest against an Israeli annexation of the Jordan Valley.

Faced with the threat from Iran and the possibility of the US pulling its troops from the region, Israel remains a regional bulwark against Iran’s aspirations to achieve regional hegemony.

True, Amman is facing domestic opposition to bolstering its relations with Israel. It is difficult to explain the benefits of good relations with Israel to ordinary Jordanians, especially with respect to Jordan’s security need for Israeli control of the Jordan Valley.

But Amman’s political ability to deal with the prevailing anti-Israeli sentiment in Jordan cannot be discounted. The regime has been doing this for a long time via its effective security organs and impressive political flexibility. Unlike other Arab nations, Jordan weathered the Arab Spring well, so the regime can be trusted that it knows what it’s doing.

We are facing a rare opportunity to advance and potentially realize Israel’s security needs for a cemented border in the east with the support of the world’s top superpower. It is time to pursue an initiative highlighting the need for defensible borders while being sensitive to the demographic issue.

Of course, declarations about sovereignty are not enough. What is needed is deeds – settling many more Jews in the Jordan Valley, alongside uncompromising governability.

Published in Israel Hayom 27.01.2020


JISS Policy Papers are published through the generosity of the Greg Rosshandler Family.


photo: Bigstock

לפנינו שעת רצון לקדם את מימוש קביעת גבול הביטחון של מדינת ישראל במזרח, וזאת בהכרה של המעצמה הגדולה בעולם. החששות ליציבות הממלכה ההאשמית בירדן מוגזמים.

אחד הטעונים הרווחים ביותר בימים אחרונים נגד הכוונה להחיל את החוק הישראלי על בקעת הירדן במסגרת “תכנית המאה” של הנשיא דונלד טראמפ הוא החשש ליציבות הממלכה ההאשמית בירדן. החששות הללו מוגזמים.

ממלכת ירדן היא שותפה אסטרטגית של ישראל כבר הרבה שנים, עוד לפני שחתמה על חוזה שלום עם ישראל בשנת 1994. הסיבה העיקרית היא האויב המשותף לשניהם – התנועה הלאומית הפלסטינית. לשתי המדינות יש מסכת אינטרסים משותפים ענפה הכוללת תמיכה בנוכחות אמריקנית באזור, התנגדות לתנועות על-לאומיות כפאן-ערביות ופאן-אסלאם וכמובן לאסלאם הקיצוני בין שהוא סוני או שיעי. בית המלוכה הירדני גם רואה עין בעין עם ירושלים את האיום האיראני.

ירדן מסתייעת בישראל כדי להרתיע את כבושה על ידי גורמים קיצונים המאיימים עליה כמו כמו עיראק בשליטת סאדאם חוסין או סוריה תחת חאפז אסאד בסתיו 1970. ישראל רואה בירדן מדינת חיץ בינה לבין כל הקיצונים מזרחית לה.

ירדן בוודאי לא רוצה ישות מדינית שכנה מעבר לירדן שעלולה להתפתח למעין עזה שבשליטת חמאס. נוח לה השליטה הצבאי הישראלית בבקעה אשר מגינה עליה ממערב. כך היה גם בתקופה שישראל שלטה בלעדית בבקעת הירדן עוד לפני הסכמי אוסלו ב’ (מ-1995) אשר הגדירו שטח זה כאזור-C.

צריך לזכור שירדן לא נמנעה מלחתם על הסכם שלום עם ישראל (1994) בשעה שירושלים, החשובה יותר מהבקעה,  תחת ריבונות ישראלית (תמורת הכרה בתפקיד ירדני בהר הבית).

מאז הסכם השלום התלות הירדנית בישראל גברה. ישראל מספקת כמויות הולכות וגדלות של מים מעבר להתחייבויותיה שבהסכם השלום בגלל היכולת שלה להתפיל מי ים. ישראל גם התחילה לספק גז ממאגרי הגז שבים התיכון לשכנה שבמזרח. נוסף על כך, השדולה הישראלית בוושינגטון עובדת שעות נוספות כדי להבטיח סיוע כלכלי אמריקני לעמאן.

יתרה מזו, קשה להניח שיופעל לחץ ממדינות ערב כמו סעודיה, מדינות המפרץ או מצרים לנקוט צעדים נגד סיפוח ישראלי של בקעת הירדן. נוכח האיום מאיראן והאפשרות לנסיגת הכוחות האמריקנים מהמזרח התיכון, ישראל נותרה המגן מפני ניסיונות ההתפשטות של הרפובליקה האסלאמית.

נכון שלמשטר הירדני יש התנגדות מבית להידוק היחסים עם ישראל. קשה להסביר לרחוב הירדני את היתרונות שביחסים טובים עם ישראל ובמיוחד את הצורך הביטחוני של ירדן בשליטה ישראלית בבקעת הירדן. אבל אין לזלזל ביכולת הפוליטית של ההאשמים להתמודד עם רחשי הלב האנטי-ישראלים הנפוצים במרחב הממלכה. הם עושים זאת זמן רב באמצעות כוחות ביטחון יעילים וגמישות פוליטית מרשימה. ראוי לציין שבניגוד למדינות ערב אחרות, ירדן שרדה יפה מאד את ה”אביב הערבי.”

לבסוף, ישראל צריכה לעשות מה שטוב לה. לפנינו שעת רצון את לקדם מימוש קביעת גבול הביטחון של מדינת ישראל במזרח, וזאת בהכרה של המעצמה הגדולה בעולם. הגיעה זמנה של תכנית אלון מבית המדרש של תנועת העבודה המדגישה את הצורך בגבולות בני הגנה והרגישה גם לסוגיה הדמוגרפית.

כמובן הצהרת ריבונות אינה מספיקה. היא צריכה להיות מלווה במעשים – ישוב הרבה יותר יהודים בבקעה ומשילות בלתי מתפשרת.

פורסם ב-ישראל היום 27.01.2020


סדרת הפרסומים “ניירות עמדה” מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.


תמונה: Bigstock