JISS - מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

JISS

JISS

גם ממשלה זמנית יכולה לפעול בהחלטיות כדי לייפות, לבנות ולשלוט בכל חלקי ירושלים.

מי שביקר בירושלים בימי החגים הלאומיים האחרונים נוכח לדעת שבכל סמטה וכיכר ציבורית עלתה האשפה על גדותיה. לכן אין זו הפתעה שבדו”ח האחרון שלו, שהתפרסם החודש, התמקד מבקר המדינה היוצא, יוסף שפירא – שהוא עצמו ירושלמי – בהזנחה השוררת בירושלים.

“באזורי התיירות המרכזיים”, כתב, “כגון רחוב הנוצרים, רחוב הגיא והסמטאות הסמוכות לו, סביבות שער שכם ושער האריות והר ציון נמצאו ערמות אשפה ופסולת, שקיות אשפה תלויות על הגדרות, פחי אשפה העולים על גדותיהם ואשפה צפה בתוך בריכות של מזרקות. ליד מגדל דוד ובהר ציון נמצאו גם כלי אצירת אשפה פתוחים ומלוכלכים שסביבתם גם היא מוזנחת ומלוכלכת”.

הדו”ח בחן גם אזורי תיירות אחרים כמו טיילת ארמון הנציב, טיילת הר הצופים וטיילת עמק צורים ומצא בהם כתמי שתן, צחנה עזה, כבלי חשמל חשופים ואשפה פזורה.

ראש עיריית ירושלים החדש, משה ליאון, הכריז על כך שטיפוח פני העיר עומד בראש סדר העדיפויות שלו, וזה מצוין. אלא שטיפוחה ופיתוחה של ירושלים צריכים להיות מאמץ לאומי הכרוך במימון משמעותי (מימון החסר לעיריית ירושלים הדלה במיסים). השקעה זו חייבת לכלול אלפי עובדי תברואה (יהודים ולא יהודים) שיעבדו גם בשבתות ובחגים דתיים.

מדובר באינטרס לאומי, אם אנו מבקשים שהעיר תהיה מוקד משיכה יהודי ועולמי. מעבר לכך, יש כאן עניין של כבוד עצמי.

חיזוקה של ירושלים הוא משימה אדירה שהיקפה חורג הרבה מעבר לניקיון אביב גרידא. דו”ח המבקר מצביע על מחדלים בשימור אתרי מורשת, בביטחון, בשירותים החברתיים ועוד ועוד. לרשימה שלו יש להוסיף שלוש משימות קריטיות: בנייה, מאבק בגורמים עוינים וממשל תקין במזרח העיר.

נדרשת בנייה של לפחות 6,000 דירות חדשות בשנה רק כדי לעמוד בקצב הצמיחה הטבעי של העיר, שלא לדבר על המאמץ להפיח בעיר חיים לאומיים חדשים עם הגירה של משפחות צעירות – ואנחנו אפילו לא מתקרבים לזה. התחדשות עירונית ופרויקטים של בנייה גבוהה במרכז העיר הם רק טיפה בים.

למרבה הצער בעשור האחרון, לאורך כל שנות ממשלו של ברק אובמה, ואפילו היום מאז מינויו של דונלד טראמפ לנשיא ארה”ב, היקף הבנייה בירושלים שואף לאפס. (הלחצים האמריקאיים מהווים כאן גורם מפתח, משום שכמעט כל הקרקעות הזמינות למגורים בירושלים נמצאות מעבר לקו הירוק.)

הממשלה בקושי נגעה בקצה קצהו של פוטנציאל הדיור במקומות כמו עטרות, גילה, גבעת המטוס, הר חומה, פסגת זאב, רמת שלמה ורמות. גרוע מכך, היא לא עשתה דבר כדי לקדם את הקמת 50,000 הדירות שניתן לבנות בשטח E-1 שממזרח לעיר בואך מעלה אדומים.

כל אחד מראשי הממשלה בישראל, מאז יצחק רבין, תכנן והבטיח לבנות בשטח E-1 מטעמים ברורים, והכורח העירוני והאסטרטגי רק גדל עם הזמן. שטח E-1 חיוני לעתידה הלאומי של העיר ולביטחון המדינה בטווח הארוך.

הפלסטינים והאירופאים טוענים כי פיתוח ישראלי בשטח E-1 יגרום לתקיעת טריז ברצף הטריטוריאלי של השטחים שאמורים להיות חלק ממדינה פלסטינית. למרבה התדהמה, האיחוד האירופי אף מממן את הקמתם של מאחזים פלסטינים ובדואים בלתי מורשים בשטח E-1 על מנת להציב עובדות בשטח ולמנוע פיתוח ישראלי באזור.

אלא שההאשמה בדבר “קטיעת” הרצף הטריטוריאלי, כמו גם הדרישה לרצף טריטוריאלי, הן לא יותר מהסחת דעת. ברור למדי שכל הסדר ישראלי-פלסטיני ביהודה ושומרון יכלול גושים ומעקפים, גשרים עיליים ומעברים תת-קרקעיים, כבישים עוקפים ומרחבים משותפים. יש שפע של דרכים יצירתיות ליצור רצף ראוי למחיה ורצף תחבורתי (במקום רצף טריטוריאלי) במה שיהיה תמיד רשת מורכבת של אוכלוסיות, ערבית ויהודית, בגדה המערבית.

לכן שטח E-1 אינו מהווה בעיה מבחינה זו. רצונה של ישראל לבנות שם אינו יוצר מכשול לשלום עם שותף פלסטיני רציני, לו היה כזה.

האתגר המרכזי השני שישראל צריכה לתת לו מענה הולם הוא החתירה של קבוצות אסלאמיות קיצוניות, שחקנים זרים כמו טורקיה והרשות הפלסטינית, תחת ריבונותה של ישראל במזרח ירושלים.

לדברי ד”ר דוד קורן ממכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון, הגורמים הזרים מפגינים היום יותר עזות מצח ונוכחות חובקת כול. הם עוסקים בפעילות חשאית וגלויה, הן חוקית והן בלתי חוקית, אידאולוגית וקונקרטית, במישור האזרחי ובמישור הביטחוני. הם אינם מתעניינים במיוחד בשיפור איכות החיים של ערביי ירושלים, אלא דווקא בחתירה תחת השלטון הישראלי בעיר. חלק מהשחקנים הרעים גם מפמפמים מסרים של תמיכה בפעילות טרור נגד ישראל, ונגד יהודים בכלל.

הם יוצרים אווירה המחבלת בהשתלבות של ערביי ירושלים כתושבים שווי זכויות וחובות בירושלים.

ממשלת ישראל צריכה להדוף אותם בכל הכוח. משמעות הדבר בעיקר לעזור לעיריית ירושלים להנהיג ממשל ממשי וטוב ולהגדיל את ההשקעה האזרחית בחלק המזרחי של העיר, שכן עיקר פעילותם של אותם אורחים לא-קרואים מתמקד במגזרים ובאזורים שבהם הממשל והשירותים הישראליים אינם מספקים.

יש לציין שממשלת נתניהו היוצאת ועיריית ירושלים בראשות ניר ברקת התחילו לישם תוכנית אב לחמש שנים בהיקף של כ-2.1 מיליארד שקל לשיפור התשתיות, החינוך, התכנון והבנייה, הספורט, התעסוקה, הבריאות והרווחה במזרח ירושלים.

אולם עדיין מדובר באתגר עצום, במיוחד בתחום הבריאות והחינוך. המתווכים הערבים שקופות החולים במזרח העיר פועלות דרכם הם בעצם ראשי מאפיה המספקים את רמת השירותים הנמוכה ביותר, תוך שהם עושים הון לביתם. משרד הבריאות חייב להתערב ולפרק את המערכת המושחתת הזאת.

מערכת החינוך במזרח העיר, המשרתת למעלה מ-105,000 ילדים, נזקקת ל-1,500 כיתות לימוד נוספות שהקמתה של כל אחת מהן עולה כמיליון שקלים. אף על פי ש-7 עד 10 בתי ספר חדשים נבנים במזרח העיר מדי שנה איך בכך די, וקיים מחסור חמור בכיתות, במנהלי בתי ספר ובמורים מוסמכים לעברית.

גם ממשלה זמנית יכולה לגלות החלטיות בכל הנוגע לפרויקטים של בנייה, להדוף את הלחצים הזרים המחבלים ביחסים בין האוכלוסיות ולהשקיע בכל המגזרים המרכיבים את עיר הבירה של ישראל. היא יכולה להניע קדימה את המומנטום הלאומי, לטובת תושבי העיר הערבים והיהודים כאחד, ולפעול להגשמת היעד הלאומי של חיזוק ירושלים כעיר מאוחדת, מלאת חיים ומפיצת אור.

פורסם לראשונה באנגלית ב-ג’רוזלם פוסט 07.06.2019


סדרת הפרסומים “ניירות עמדה” מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.


תמונה: Bigstock

Even an interim Israeli government can build in Jerusalem, counter the intrusions of foreign agents, and invest in all sectors of Israel’s national capital.

Anybody who visited Jerusalem over the recent holiday period could not help but notice the garbage overflowing in every corner. It was no surprise that outgoing State Comptroller Yosef Shapira, a Jerusalemite, focused his very last report this month on the neglect in Jerusalem.

“In prominent tourist areas,” he wrote, “like Christians St., Hagai St. and adjacent alleyways in the vicinity of the Damascus and Lions’ Gate, we found piles of rubbish, trash bags hanging on the gate, overflowing waste bins and debris floating in the fountains. In addition, large litter containers near the Tower of David and at Mount Zion were open and surrounded by filth.”

The report also examined other tourist areas like the Armon Hanatziv Promenade, the Mount Scopus Promenade and the Tzurim Valley Trail and found urine stains, foul odors, exposed wiring and scattered garbage.

Moshe Leon, the new mayor of Jerusalem, has declared cleaning the city as one of his top priorities, and that’s fine. But this needs to become a national effort, with significant funding (which the tax-base-poor Jerusalem municipality doesn’t have). This must involve thousands of (Jewish and non-Jewish) sanitation employees – at work even on Shabbat and religious holidays.

This is a matter of self-interest – if Israel wants the city to sparkle as a Jewish and global attraction; but it is mainly a matter of self-respect.

Buttressing Jerusalem is a herculean task that goes beyond spring-cleaning. The Comptroller’s report points to lacunae in heritage site preservation, security, social services and more. To his list, three critical challenges need to be added: building, countering hostile forces, and good governance in eastern Jerusalem.

The city needs a minimum of 6,000 new apartments a year just to keep up with natural growth, never mind effectuating a renewed Zionist conquest of the city with young families – and we’re nowhere near that. Urban renewal and downtown high-rise projects constitute a drop in the bucket.

Unfortunately, there has been near zero construction in Jerusalem over the past decade, throughout the Barak Obama years and even today since Donald Trump became US president. (American pressures are key factor because almost all available land for Jerusalem housing is over the stale Green Line).

The government has barely tapped the housing potential in places like Atarot, Gilo, Givat Hamatos, Har Homa, Pisgat Zeev, Ramat Shlomo and Ramot. Worse still, it hasn’t advanced the 50,000 homes that can be built in the E-1 quadrant east of the city.

Every Israeli Prime Minister since Yitzhak Rabin has planned and promised to build in E-1, for salient reasons: municipal and strategic imperatives that have only grown with time. E-1 is critical for the Zionist future of the city, and for Israel’s long-term security.

Palestinians and Europeans argue that Israeli development of E-1 would bifurcate the contiguous land mass that they hope to attain for Palestinian statehood. Outrageously, the EU is even funding the establishment of unauthorized Palestinian and Bedouin settlements in E-1 to create facts-on-the-ground and prevent Israeli development in this zone.

But the accusation of “bifurcation” is a red herring, as is the demand for territorial contiguity. It is quite clear that any Israeli-Palestinian arrangement in Judea and Samaria is going to involve blocs and bypasses, overpasses and underpasses, detour roads and shared spaces. There are multiple, creative ways of creating livable contiguity and transportation contiguity (instead of territorial contiguity) in what will always be a complicated mesh of West Bank populations, Arab and Jewish.

E-1 is the least of problems in this regard. So, Israel’s desire to build there isn’t a bar to peace with a serious Palestinian partner; which, alas, Israel doesn’t have.

Israel’s second major challenge is countering the subversion of Israeli sovereignty in eastern Jerusalem by radical Islamic groups, foreign actors like Turkey, and Palestinian authorities.

According to Dr. David Koren of JISS, foreign troublemakers are becoming ever-more brazen and omnipresent. They engage in covert and overt activities, both legal and illegal, ideological and concrete, in the civilian and security spheres. They have little interest in improving the lives of Jerusalemite Arabs, but to rather seek to undermine Israeli administration of the city. And some of the bad actors pump messaging supportive of terrorism against Israel and Jews.

Overall, they discourage Jerusalemite Arabs from behaving as residents of the city with equal rights and duties and seek to prevent their healthy interaction with the Israeli government and its institutions and with Israeli society in general.

Israel must push back hard. Mainly, this means real and good governance; more intensive civilian investment in the eastern part of the city. Foreign intruders are most active in civilian fields and geographic areas where Israeli administration and services are inadequate.

The outgoing Netanyahu government and Jerusalem municipal administration of Nir Barkat made a good start on this, funding a five-year NIS 2.1 billion masterplan for eastern Jerusalem infrastructure, education, planning and building, sports, employment, health and welfare.

But the challenge remains enormous, particularly regarding health and education. Israeli HMOs (kupot cholim) operate in eastern Jerusalem through a series of Arab middlemen who are basically mafia dons, who provide the lowest possible level of services while making fortunes themselves. The Ministry of Health must intervene to break this corrupt system.

The education system in eastern Jerusalem, with more than 105,000 children, is short 1,500 classrooms, which cost NIS 1 million each to build. The city is building 7 to 10 new schools each year, but this is not nearly enough, and there is an acute shortage of qualified school principals and Hebrew teachers.

Even an interim Israeli government can stop dithering on construction, rebuff deleterious foreign pressures, and invest in all sectors of Israel’s national capital. It can reestablish forward Zionist momentum – for the greater good of both Arab and Jewish residents, and to secure the national goal of a united, livable and luminous Jerusalem.

A version of this article was published in The Jerusalem Post, 06.06.2019


JISS Policy Papers are published through the generosity of the Greg Rosshandler Family.


photo: Bigstock