מכון מחקר מכוון מדיניות בנושאי חוץ וביטחון למען ישראל בטוחה

הצד הנכון של ההיסטוריה הוא של המנצחים

הצו המוסרי העליון של אומה הוא לשרוד בג’ונגל הבינלאומי שסובב אותה. בניגוד לפרט, אין לאומה זכות מוסרית להתאבד או להמר על עצם קיומה - וזה צריך להיות השיקול המרכזי של ישראל במדיניות כלפי המלחמה באוקראינה.
Israelis and Ukrainians living in Israel carry placards flags during a protest against Russia's invasion of Ukraine, in front of the Russian Embassy in Tel Aviv, Israel on February 24, 2022.

הזהירות של ממשלת ישראל במדיניותה כלפי רוסיה בעקבות פלישתה לאוקראינה מעוררת תרעומת אצל עיתונאים, אינטלקטואלים ורבנים שכול היעוד היהודי שלהם הוא תיקון עולם. הקריאות הפשטניות המלוות בצדקנות שנשמעות בארץ להיות בצד הנכון של ההיסטוריה חושפות בורות היסטורית ורלטיביזם מוסרי.

להיסטוריה אין צד נכון ואיננה פועלת על פי צווים מוסריים, אלא אם שותפים לאמונה המרקסיסטית בדטרמיניזם היסטורי המוביל לשלטון המעמד הכללי – הפרולטריון. זהו גן העדן המרקסיסטי, שאפשר להגיד בביטחון שהכזיב. הגרסה הליברלית להתקדמות אל הקדמה הנכספת מציע את "קץ ההיסטוריה." אבל כדברי השיר "המשיח לא בא" והוא לא מטלפן. ובכל זאת, מתברר שבארץ יש עדיין אנשים שלא התבגרו ומאמינים באמונות תפלות.

אם נרצה או לא נרצה, את ההיסטוריה כותבים המנצחים במאבקים ובמלחמות. אלו המשיגים ניצחונות אינם בהכרח הצדיקים. גם המאמינים באלוהים שבינינו יודעים שיש תקופות של הסתר פנים שבהן אין מעורבות שמימית ועולם כמנהגו נוהג.

ההיסטוריה הייתה ודאי נראית אחרת אם היטלר היה משקיע את מרצו וכספו בבניית פצצת גרעין ולא טילים ארוכי טווח. האפשרות הזאת הייתה סבירה ומזלנו שלא התרחשה. כמו כן, נכונה האמרה שאת הניצחון של בעלות הברית במלחמת העולם השנייה יש לזקוף לחברת ג'נראל מוטורס התועלתנית אשר התארגנה למופת ליצור מכונות מלחמה. אין שום עדות לשיקולים מוסריים בסיפור הזה.  

האם רצוי להיות בצד של המנצחים? בוודאי. האם כבר יודעים מי המנצח בעימות בין מנהיג רוסיה פוטין לבין מנהיג המערב הנשיא ביידן? בכול מקרה ישראל הודיע על היצמדותה למערב ואף הצביעה אתו, למרות ששגה כאשר התעלם מצרכי הביטחון של רוסיה בהרחבת נאט"ו.

לכן, ההתנפלות על הממשלה שלא הולכת בתלם "הצד הנכון של ההיסטוריה" היא תמוהה. איך אפשר להקל ראש בעובדה שרוסיה יושבת בגבול הצפוני של ישראל ואנו זקוקים לשיתוף הפעולה שלה להלום באירן שמהווה סכנה קיומית למדינת ישראל.  הערוץ הפתוח עם מוסקבה, אפשר את מהלך התיווך (שגם זלנסקי בעדו). קשה שלא לשבח את הממשלה שבחרה במהלך התווך למנוע אולי הסלמה במלחמה. בחירה זו השאירה את ירושלים בצד של וושינגטון שישראל תלויה בה רבות, תוך כדי רכישת דרגות חופש עבור ממוש אינטרסים של המדינה.

למדינה לא קל לתמרן בין אינטרסים שונים ובין העדפות מוסריות שהן לעיתים סותרות. המבחן הוא תמיד בתוצאה. האם התוצאה היטיבה עם הישות הפוליטית או לאו. גם בדיעבד לא תמיד הדברים מתבררים.

הצו המוסרי העליון של אומה הוא לשרוד בתוך הג'ונגל הבינלאומי שסובב אותנו.

בניגוד לפרט, אין לאומה זכות מוסרית להתאבד. אין אומה רשאית להמר על עצם קיומה.

לכן ההיסטוריה היהודית, שנכתבה על ידי השורדים של האימפריה הרומית, זוכרת לטוב את רבן יוחנן בן זכאי שערק מהמלחמה נגד הרומאים וביקש את יבנה וחכמיה. האם החלטתו הייתה התגלמות המוסר? לא בטוח, אבל הוא הציל את העם היהודי מהכחדה.

תרומתו הגדולה של מקיאבלי הייתה התובנה שאין לצפות ממדינה שתנהג במערכת הבינלאומית כפי שכומר ראוי שינהג כלפי צאן מרעיתו. אנשים פועלים במסגרות אנושיות שונות על פי כללים המתאימים לתחום המיוחד. במשפחה אנו מצפים שחברי המשפחה יגלו אלטרואיזם צרוף וידאגו אחד לשני. האם יעלה על הדעת שאוניברסיטה תראה בעין יפה עזרה לנבחן על ידי חברו הטוב?! מקובל שהאדם העובר בשוק ושכל ענינו לקנות בזול ינהג באנוכיות גמורה.

במישור הבינלאומי טובת המדינה היא המדריך להתנהגות רצויה. דעתם של שומרי המוסר למיניהם היא שיקול משני.

המאמר פורסם לראשונה במעריב, 17.03.2022



סדרת הפרסומים “ניירות עמדה” מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר



תמונה: Shutterstock

יכול לעניין אתכם

תמונה של פרופ׳ אפרים ענבר

פרופ׳ אפרים ענבר

פרופסור אפרים ענבר הוא נשיא מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS). הוא היה המנהל המייסד של מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים, תפקיד שבו שרת עשרים ושלוש שנים, וחבר במחלקה למדע המדינה באוניברסיטת בר-אילן. היה פרופסור אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון, ג'ונס הופקינס ובוסטון; חוקר אורח במרכז הבינלאומי על שם וודרו וילסון (וושינגטון) והמכון הבינלאומי ללימודים אסטרטגיים (לונדון). הוא היה נשיא האגודה הישראלית ליחסים בינלאומיים, חבר בועדה הפוליטית-אטסטרטגית במועצה לתכנון לאומי, יו"ר הועדה לתכנית הוראת הביטחון הלאומי במשרד החינוך, וחבר בועדה האקדמית של מחלקת הסטוריה בצה"ל. הוא חיבר חמישה ספרים, מדינות מבודדות במערכת הבינלאומית (1985), מלחמה ושלום בפוליטיקה הישראלית: עמדות מפלגת העבוד בנושאי ביטחון לאומי (1991), יחסי הקרבה בין ישראל לתורכיה (2001), ביטחונה הלאומי של ישראל: נושאים ואתגרים מאז מלחמת יום הכיפורים (2008), וערך ארבע עשר קבצים של מאמרים אקדמיים. הוא מומחה נושא תפיסת הביטחון של ישראל, דעת הקהל בנושאי ביטחון, מדיניות ארה"ב במזה"ת, יחסי ישראל-פלסטינים, ויחסי ישראל-תורכיה. פרופ' ענבר סיים תואר ראשון במדע המדינה וספרות אנגלית באוניברסיטה העברית והשלים את לימודי הדוקטורט במדע המדינה באוניברסיטת שיקגו.

פרסומים אחרונים

בהרשמה אתה מסכים להסכם המשתמש שלנו (כולל הוראות הוויתור על תובענה ייצוגית ובוררות), למדיניות הפרטיות ולהצהרת העוגיות שלנו ולקבלת דוא"ל שיווקי וחשבון מ-jiss. אתה יכול לבטל את המנוי בכל עת.

הירשם לאיגרת המידע

לקבלת ניתוח ופרשנות עדכניים.

כבר נרשמתם לאיגרת שלנו?

הצטרפו למעל 8,000 מנויים שמקבלים ישירות למייל את מיטב המאמרים לפני כולם