בין הפטיש לסדן: על ישראל לבחור בין האינטרסים האזוריים לבין יחסיה עם האיחוד האירופי
בין הפטיש לסדן: על ישראל לבחור בין האינטרסים האזוריים לבין יחסיה עם האיחוד האירופי.
שינוי המדיניות של צרפת הוא הזדמנות עבור ישראל. אם פריז יכולה לנקוט מדיניות של ריאל פוליטיק כלפי רוסיה – אין לצפות מישראל להיות יותר קתולית מהאפיפיור
נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע לאחרונה כי בכוונתו לפתוח בדיאלוג עם רוסיה, בטענה שרק הידברות תוכל לשכנע את מוסקבה לצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם סין ואת שאיפותיה במזרח אירופה. היחסים בין אירופה לרוסיה הידרדרו מאז הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה, סיפוח קרים והטלתן של סנקציות כלכליות על מוסקבה על ידי האיחוד האירופי. מנהיגי אירופה מותחים ביקורת גלויה על פוטין בשל החשדות לחיסול מתנגדיו על אדמת אירופה, מעורבותו בפוליטיקה האירופית, התערבותו בסוריה והשתקת מתנגדיו מבית. המתיחות הגיאו־פוליטית הזו מעמידה את ישראל במצב מורכב, משום שמנהיגי אירופה מצפים ממנה לגנות את פוטין, אך היא נזהרת מלפגוע ביחסיה עם רוסיה על מנת להמשיך ליהנות מחופש פעולה יחסי בשמי סוריה.
מצד אחד, לרוסיה ולישראל יש אינטרסים משותפים: למנוע תקריות בין חילות האוויר של שתי המדינות בסוריה; מיגורן של המדינה האסלאמית ושל אל־קאעידה; ושתיהן הסתייגו מנטישת המנהיגים הערבים על ידי ארצות הברית בתקופת האביב הערבי. מצד שני, בין רוסיה לישראל קיימים אינטרסים גיאו־פוליטיים סותרים. בניגוד לרוסיה, ישראל מעוניינת בשימור המעורבות האמריקאית במזרח התיכון, בעוד שמוסקבה תומכת בציר השיעי כנגד הברית האמריקאית־סונית. מאז תחילת מעורבותה בסוריה ב־2015, הנוכחות הרוסית הגבילה את חופש הפעולה של ישראל, גם אם היא ממשיכה לפעול בהסכמת מוסקבה.
ישראל לא גינתה את הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה, את סיפוח קרים ואת הרעלתו של הסוכן הרוסי על אדמת בריטניה. היא שמרה על שתיקה בסוגיות רגישות אלו כדי לא להסתבך עם פוטין, גם אם מדינות אירופה ציפו ממנה לצרף את קולה לגינויים. בסוגיה הזו, ישראל העדיפה את האינטרסים האזוריים שלה על פני יחסיה עם אירופה.
על כן, הגישה החדשה של נשיא צרפת עשויה להקל על ישראל. אלא שעל מנת שתהיה יעילה, מדיניותו של מקרון תצטרך לעמוד בשלושה תנאים: הראשון, מדינות נאט"ו (וגרמניה בראשן) תצטרכנה להגדיל את הוצאות הביטחון שלהן, אלא שדיבורים כאלו יישארו חסרי משמעות כל עוד גרמניה לא תשקיע יותר בהוצאות הביטחון שלה. כאשר ממשל טראמפ מסתייג מברית נאט"ו, על אירופה לבנות יכולת צבאית אמינה ולהבהיר את היחסים בין "הצבא האירופי" לבין נאט"ו בטרם ההידברות של מקרון עם פוטין.
השני, על אירופה לאמץ וליישם מדיניות אנרגטית אחידה כלפי רוסיה. רשמית, יש לאיחוד האירופי מדיניות של צמצום התלות בגז הטבעי הרוסי, אולם בפועל, מדינות האיחוד נוטות לדאוג לעצמן ולפעול באופן עצמאי. חוסר הסולידריות בתחום האנרגיה מקל על מדיניות ההפרד ומשול של פוטין. ולבסוף, על אירופה להתנות כל השתתפות בשיקום סוריה בדרישה מרוסיה לרסן את איראן במדינה. לאירופה יש אמצעי לחץ על רוסיה, משום שכלכלתה פגיעה. אירופה יכולה למנף את כוחה הכלכלי בסוגיית שיקומה של סוריה, שעל פי הערכות יעלה כ־250 מיליארד דולר. רוסיה אינה יכולה להרשות לעצמה סכומים כאלו, והיא תהיה זקוקה לעזרתם של האיחוד האירופי ושל מדינות המפרץ.
שינוי המדיניות של צרפת הוא גם הזדמנות עבור ישראל להבהיר שני דברים לממשלות אירופיות המצפות ממנה לעמדה נוקשה יותר כלפי פוטין. ראשית, אם צרפת יכולה לנקוט מדיניות של ריאל פוליטיק כלפי רוסיה – אין לצפות מישראל להיות יותר קתולית מהאפיפיור; ושנית, על אירופה עצמה להיות אמינה יותר כלפי רוסיה ולנקוט צעדים הכוללים הגדלת ההוצאות הביטחוניות שלה, אימוץ של מדיניות אנרגטית אחידה והצבת תנאים להשתתפותה הכלכלית בשיקום סוריה.
עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.
ד"ר עמנואל נבון הוא מומחה ליחסים בינלאומיים אשר מרצה באוניברסיטת תל-אביב (הוא נבחר ל "מצטיין הוראה" ע"י הפקולטה למדעי החברה לשנה"ל תשפ"ב) ומכהן כעמית בכיר ב "מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון" (JISS) וכפרשן בערוץ i24news. הוא גם לימד בעבר באוניברסיטת רייכמן ובמכללה לביטחון לאומי.
ד"ר נבון חיבר ארבעה ספרים ופרסם עשרות מאמרים בכתבי עת יוקרתיים כגון Review of International Studies ו Israel Journal of Foreign Affairs וכן בעיתונים מובילים כמו Le Monde וNewsweek . ספרו The Star and the Scepter: A Diplomatic History of Israel (Jewish Publication Society/University of Nebraska Press, 2020) הוא ספר עזר אקדמי על יחסי החוץ של ישראל, והוא תורגם עד כה לעברית, לסינית, ליפנית, לצרפתית, ולאיטלקית.
נבון הוא מרצה מבוקש אשר הרצאה בין השאר בשדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון AIPAC, בפדרציות היהודיות בארה"ב, וכן באוניברסיטאות מובילות כמו ג'ורג'טאון, קולומביה, ורייס. הוא מופיע באופן קבוע בכלי תקשורת אמריקאים, צרפתים, וישראלים, כגון Voice of America, France 24, וערוץ הכנסת.
נבון שימש בעבר כמנכ"ל אלנט-ישראל (הארגון הפרו-ישראלי הגדול באירופה); כראש התוכנית למדע המדינה ותקשורת במכללה החרדית בירושלים (מטעם אוניברסיטת בר-אילן); כשותף מייסד של קבוצת נבון-לוי בע"מ (חברת ייעוץ אשר קידמה הקמת פרויקטים ישראליים בתחום החקלאות ואנרגיות מתחדשות באפריקה תת-סהרית); כמנכ"ל הרשת העסקית לשיתוף-פעולה בינלאומי (עמותה להכשרת ראשי המשק הישראלי בתחום ההסברה); וכיועץ בחברת ארתיק (חברת ייעוץ מובילה בתחום השגת מימון מן הנציבות האירופאית למחקר ופיתוח).
ד"ר נבון נולד בפריז, צרפת, בשנת 1971 וחונך בבית ספר דו-לשוני (צרפתית/אנגלית). הוא בוגר במנהל ציבורי מהמכון למדע המדינה בפריז, אחת האוניברסיטאות היוקרתיות באירופה. בגיל 22, עלה לארץ לבד, התגייס לצה"ל, והשלים תואר שני ותואר שלישי ביחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים. הוא דובר עברית, אנגלית, צרפתית, ושולט חלקית בגרמנית ובאיטלקית. הוא נשוי לסימה, ואב ליונה, איתן, נעם, וגלעד. מאז שנת 2022, הוא הפך לסבא שמתחרה בטריאתלון.
בהרשמה אתה מסכים להסכם המשתמש שלנו (כולל הוראות הוויתור על תובענה ייצוגית ובוררות), למדיניות הפרטיות ולהצהרת העוגיות שלנו ולקבלת דוא"ל שיווקי וחשבון מ-jiss. אתה יכול לבטל את המנוי בכל עת.
הירשם לאיגרת המידע
לקבלת ניתוח ופרשנות עדכניים.
כבר נרשמתם לאיגרת שלנו?
הצטרפו למעל 8,000 מנויים שמקבלים ישירות למייל את מיטב המאמרים לפני כולם
דף הבית / הופעות ופרסומים בתקשורת / בין הפטיש לסדן: על ישראל לבחור בין האינטרסים האזוריים לבין יחסיה עם האיחוד האירופי
בין הפטיש לסדן: על ישראל לבחור בין האינטרסים האזוריים לבין יחסיה עם האיחוד האירופי
שינוי המדיניות של צרפת הוא הזדמנות עבור ישראל. אם פריז יכולה לנקוט מדיניות של ריאל פוליטיק כלפי רוסיה – אין לצפות מישראל להיות יותר קתולית מהאפיפיור
נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע לאחרונה כי בכוונתו לפתוח בדיאלוג עם רוסיה, בטענה שרק הידברות תוכל לשכנע את מוסקבה לצמצם את שיתוף הפעולה שלה עם סין ואת שאיפותיה במזרח אירופה. היחסים בין אירופה לרוסיה הידרדרו מאז הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה, סיפוח קרים והטלתן של סנקציות כלכליות על מוסקבה על ידי האיחוד האירופי. מנהיגי אירופה מותחים ביקורת גלויה על פוטין בשל החשדות לחיסול מתנגדיו על אדמת אירופה, מעורבותו בפוליטיקה האירופית, התערבותו בסוריה והשתקת מתנגדיו מבית. המתיחות הגיאו־פוליטית הזו מעמידה את ישראל במצב מורכב, משום שמנהיגי אירופה מצפים ממנה לגנות את פוטין, אך היא נזהרת מלפגוע ביחסיה עם רוסיה על מנת להמשיך ליהנות מחופש פעולה יחסי בשמי סוריה.
מצד אחד, לרוסיה ולישראל יש אינטרסים משותפים: למנוע תקריות בין חילות האוויר של שתי המדינות בסוריה; מיגורן של המדינה האסלאמית ושל אל־קאעידה; ושתיהן הסתייגו מנטישת המנהיגים הערבים על ידי ארצות הברית בתקופת האביב הערבי. מצד שני, בין רוסיה לישראל קיימים אינטרסים גיאו־פוליטיים סותרים. בניגוד לרוסיה, ישראל מעוניינת בשימור המעורבות האמריקאית במזרח התיכון, בעוד שמוסקבה תומכת בציר השיעי כנגד הברית האמריקאית־סונית. מאז תחילת מעורבותה בסוריה ב־2015, הנוכחות הרוסית הגבילה את חופש הפעולה של ישראל, גם אם היא ממשיכה לפעול בהסכמת מוסקבה.
ישראל לא גינתה את הפלישה הרוסית למזרח אוקראינה, את סיפוח קרים ואת הרעלתו של הסוכן הרוסי על אדמת בריטניה. היא שמרה על שתיקה בסוגיות רגישות אלו כדי לא להסתבך עם פוטין, גם אם מדינות אירופה ציפו ממנה לצרף את קולה לגינויים. בסוגיה הזו, ישראל העדיפה את האינטרסים האזוריים שלה על פני יחסיה עם אירופה.
על כן, הגישה החדשה של נשיא צרפת עשויה להקל על ישראל. אלא שעל מנת שתהיה יעילה, מדיניותו של מקרון תצטרך לעמוד בשלושה תנאים: הראשון, מדינות נאט"ו (וגרמניה בראשן) תצטרכנה להגדיל את הוצאות הביטחון שלהן, אלא שדיבורים כאלו יישארו חסרי משמעות כל עוד גרמניה לא תשקיע יותר בהוצאות הביטחון שלה. כאשר ממשל טראמפ מסתייג מברית נאט"ו, על אירופה לבנות יכולת צבאית אמינה ולהבהיר את היחסים בין "הצבא האירופי" לבין נאט"ו בטרם ההידברות של מקרון עם פוטין.
השני, על אירופה לאמץ וליישם מדיניות אנרגטית אחידה כלפי רוסיה. רשמית, יש לאיחוד האירופי מדיניות של צמצום התלות בגז הטבעי הרוסי, אולם בפועל, מדינות האיחוד נוטות לדאוג לעצמן ולפעול באופן עצמאי. חוסר הסולידריות בתחום האנרגיה מקל על מדיניות ההפרד ומשול של פוטין. ולבסוף, על אירופה להתנות כל השתתפות בשיקום סוריה בדרישה מרוסיה לרסן את איראן במדינה. לאירופה יש אמצעי לחץ על רוסיה, משום שכלכלתה פגיעה. אירופה יכולה למנף את כוחה הכלכלי בסוגיית שיקומה של סוריה, שעל פי הערכות יעלה כ־250 מיליארד דולר. רוסיה אינה יכולה להרשות לעצמה סכומים כאלו, והיא תהיה זקוקה לעזרתם של האיחוד האירופי ושל מדינות המפרץ.
שינוי המדיניות של צרפת הוא גם הזדמנות עבור ישראל להבהיר שני דברים לממשלות אירופיות המצפות ממנה לעמדה נוקשה יותר כלפי פוטין. ראשית, אם צרפת יכולה לנקוט מדיניות של ריאל פוליטיק כלפי רוסיה – אין לצפות מישראל להיות יותר קתולית מהאפיפיור; ושנית, על אירופה עצמה להיות אמינה יותר כלפי רוסיה ולנקוט צעדים הכוללים הגדלת ההוצאות הביטחוניות שלה, אימוץ של מדיניות אנרגטית אחידה והצבת תנאים להשתתפותה הכלכלית בשיקום סוריה.
מעריב, 10.12.2019
יכול לעניין אתכם
ממערב תפתח הרעה?
"איראן לאור שיחות הגרעין" — תמונת מצב דו-שבועית (11 במאי – 25 במאי 2025)
"איראן לאור שיחות הגרעין"—תמונת מצב דו-שבועית (12–26 באפריל 2025)
"איראן לאור שיחות הגרעין" — תמונת מצב דו-שבועית (27 באפריל – 11 במאי 2025)**
לא צופים מן הצד: שיתוף פעולה אסטרטגי עם ערב הסעודית הוא צו השעה
פיצוץ קטלני באיראן באותן השעות של שיחות גרעין — היקף, נסיבות ומשמעויות
מלחמת הכוכבים השנייה
עתידו של הסיוע ושיתוף הפעולה הביטחוני עם ארה"ב – הגיעה העת לעיצוב מחדש של אסטרטגיית-העל הישראלית
ד"ר עמנואל נבון
פרסומים אחרונים
משחקי כבוד: היחסים האישיים בין מודי לטראמפ והשפעתם על מאזן הכוחות הגלובלי
תגובות פלסטיניות לתחילת הפעולה הקרקעית בעזה
כלכלת הקריפטו של איראן במשבר: השלכות פיננסיות של מתקפות סייבר על בורסת הקריפטו האיראנית Nobitex
בהרשמה אתה מסכים להסכם המשתמש שלנו (כולל הוראות הוויתור על תובענה ייצוגית ובוררות), למדיניות הפרטיות ולהצהרת העוגיות שלנו ולקבלת דוא"ל שיווקי וחשבון מ-jiss. אתה יכול לבטל את המנוי בכל עת.
הירשם לאיגרת המידע
לקבלת ניתוח ופרשנות עדכניים.