JISS - מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

מדיניות נבונה באפריקה יכולה לחזק גם את היחסים עם אירופה.

בתחילת דרכה, עשתה ישראל מאמצים כדי לקדם קשרים עם מדינות אפריקניות. היה בזה מוטיב ערכי – להיות “אור לגויים”, ואידיאולוגי – סיוע למדינות שזה עתה השתחררו מעול הקולוניאליזם, והיתה זאת אסטרטגיה – קשירת קשר עם מדינות רחוקות מישראל, בניסיון לעקוף את המצור האזורי שנכפה על מדינת ישראל. ברבות הימים ובצוק העיתים לא החזיקו היחסים עם חלק ממדינות אלה מעמד אל מול לחץ ערבי.

נראה היה לפני כמה שנים שהגיעה העת לשנות זאת. הקרקע היתה בשלה, כי ישראל חתמה חוזים מדיניים והיו לה יחסים פורמליים עם ירדן ומצרים. בשנים האחרונות גם מדינות ערביות שלא היה להן הסכם עם ישראל קידמו את מערכת היחסים הלא פורמלית איתה, לעיתים מתחת לשולחן, אך היו לכך גם ביטויים בפומבי.

כך למשל: סעודיה אפשרה לחברה הודית לטוס מעליה בדרכה לישראל, ויותר ויותר ישראלים מסתובבים בנסיכויות המפרץ. מתהלכות שמועות רבות על שת”פ צבאי בין ישראל למדינות שונות, ויש אמירות ברורות של אנשי מדיה או “לשעברים” במפרץ ובסעודיה כי צריך לשפר את היחסים עם ישראל. כל אלה הבהירו כי ישראל הולכת מחיל אל חיל ביחסיה עם רבות מהמדינות הערביות באזור.

בה בעת ניסתה ישראל ליצור גשרים חדשים או נוספים עם מדינות אפריקה. זכור לי דיון שבו נאמר כי כדאי לישראל להשקיע 100 מיליון דולר באפריקה יותר מאשר בעוד אמצעי לחימה, כי בכסף לא גדול ניתן לחזור לימים המפוארים שלאחר קום המדינה. ובאמת, בהוצאה לא גדולה יחסית לתל”ג שלה, יכולה ישראל לספק למדינות רבות באפריקה סיוע שיקדם את מדינות היבשת כלכלית, חברתית וצבאית, ורצוי בזה הסדר.

לישראל יש שלושה אינטרסים:

האינטרס המדיני. ישראל רוצה להשפיע על מדיניות ההצבעה של מדינות אלה באו”ם ובמוסדות הבינלאומיים. באפריקה 54 מדינות, ואם הן תתחלנה להצביע עם ישראל, או למצער להימנע מהצבעה נגדה, מצב ישראל במערכת העולמית ישתנה לטובה.

האינטרס הכלכלי. אפריקה היא שוק ההולך וצומח, וככל שתהיה ישראל קשורה לממשלות שם, יקל הדבר על חברות ישראליות להשקיע ולזכות שם במכרזים. אמנם מדינות לא מעטות כבר פעילות באפריקה, אך עדיין לישראל כמה יתרונות, בזכות אופי אנשיה והעובדה שהיא מדינה קטנה ולא מאיימת, בניגוד למעצמות הפועלות ביבשת באינטנסיביות.

האינטרס הערכי. לישראלים חשוב כי מדינתם תתרום לאנושות, בעיקר אם תעשה זאת במקומות ובנושאים היכולים לקדם את מצבו של האזרח הקטן ושל המצויים בתחתית הסולם הכלכלי.

כדי להשיג תוצאות יש הכרח בביקורי מנהיגים. כדי להפוך את החזון המדיני למעשי, צריכה המדינה מנגנונים היודעים לבצע את המשימות השונות ולהשקיע כסף, ובשלב ראשון לא מעט.

בישראל, “האגף לשיתוף פעולה בינלאומי” (מש”ב) במשרד החוץ, עוסק בסיוע למדינות זרות. צריך לחזק אותו ולהפוך את המאמצים הללו לבעלי עדיפות על שולחנו של ראש הממשלה. יש לראות בתקציב זה כ”השקעה” שאמורה להביא תשואה, כלכלית ופוליטית.

לאחר הביקור של נשיא צ’אד בישראל וביקורי רה”מ באפריקה, יש לקוות שהתנופה תישמר, וכי ישראל תמצא את האמצעים כדי להפוך את הביקורים הללו לצעד ראשון במסע כלכלי רחב ועמוק. מדיניות נבונה באפריקה יכולה לחזק גם את היחסים עם אירופה, הרואה באפריקה סיכונים לא מעטים – בעיקר בגלל ההגירה משם, אך גם סיכויים – בהיותה שוק חשוב, קרוב ואוהד, של אירופה, וספקית חשובה של חומרי גלם ואנרגיה.

 

פורסם ב-ישראל היום 30.11.2018


סדרת הפרסומים “ניירות עמדה” מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.


תמונה: מארק ניימן/ לע”מ

Promoting Israeli ties with African countries should be made a diplomatic priority, as this investment can and will yield ‎economic and political dividends for Israel in the global arena. ‎

In its early years, Israel made a special effort to promote ties with ‎African countries. Partly this was an attempt to fulfill its destiny to be “a light ‎unto the nations,” but there was also an ideological angle to it, ‎namely the desire to help countries that had recently rid ‎themselves of the yoke of colonialism. It was also a strategy to ‎try to forge ties with distant countries in an effort to ‎circumvent the regional siege imposed on Israel. However, over time, ‎most of those alliances crumbled in the face of Arab pressure.‎

In recent years, opportunities have emerged to change this reality. ‎Israel’s peace treaties with Egypt and Jordan provided the ‎precedent, as did the informal relations Israel has forged with ‎several other Arab countries. Those remain mostly clandestine, but ‎sometimes they are given some public expressions.‎ For example, Saudi Arabia has allowed Air India to fly through its ‎airspace to and from Israel, and there are growing rumors about ‎military cooperation between Israel and Persian Gulf states, ‎bolstered by statements made by various “former officials” in the ‎Gulf that the time has come to improve ties with Israel. ‎

Jerusalem has also been trying to build new bridges to African ‎countries. I remember one discussion in which it was said that investing ‎‎$100 million in Africa would serve Israeli interests better in the long term than an ‎investment in new weapons. ‎

Indeed, with relatively little investment, Israel could provide many African countries with ‎much-needed aid that will advance them economically, socially and ‎militarily – preferably in that order. ‎

Israel has three main interests – diplomatic, economic and ethical.

The diplomatic interest is clear: Israel wants to influence how ‎African countries vote at the United Nations and other international ‎institutions. Africa contains 54 countries, and if they side with ‎Israel in such votes – or even simply refrain from voting against it –‎Israel’s global standing would change for the better.‎

The economic interest is also clear: Africa is a growing market, and ‎the more ties Israel can forge there, the easier it ‎would be for it to garner business there. Many countries already ‎maintain robust business ties with African nations, but Israel still has ‎several advantages, mostly because it is small and unthreatening, unlike the ‎superpowers that operate intensively on the continent.‎

From an ethical standpoint, it is important for Israel to contribute to ‎humanity, especially if it can do so in places and on issues that can ‎advance the average citizen and those at the bottom of the ‎economic ladder.‎

Achieving such results requires bilateral visits by the countries’ ‎leaders. To make this vision practical, the state needs mechanisms ‎versed in the ways aid fund and business ventures can best be ‎utilized, especially since initial investments of this kind involve ‎considerable spending. ‎

In Israel, the Foreign Ministry’s Center for International Cooperation ‎is engaged in providing aid to foreign countries. This department ‎should be bolstered and its efforts should become a priority on the ‎prime minister’s agenda, as this “investment” can and will yield ‎economic and political dividends for Israel in the global arena. ‎

In the wake of Chadian President Idriss Déby’s historic visit to ‎Israel this week and Prime Minister Benjamin Netanyahu’s recent ‎visits to Africa, one can only hope the momentum achieved in ‎Africa is maintained and that Israel finds a way to leverage these ‎visits into a wide-ranging economic journey.‎

 

Published in Israel Hayom 30.11.2018


JISS Policy Papers are published through the generosity of the Greg Rosshandler Family.


photo: Mark Neyman / Government Press Office (Israel) [CC BY-SA 3.0 ]