JISS - מכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

אלוף (מיל') יעקב עמידרור

עמית בכיר ע"ש אן וגרג רוסהנדלר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

האלוף עמידרור: אם איראן תתקרב לנשק גרעיני, לא תהיה לישראל ברירה אלא לפעול.

מאת עמוס הראל, הארץ, 24.01.2021

האיתותים הראשונים מוושינגטון מעידים כי הממשל החדש אינו מתכוון לבזבז זמן: הצוות שגיבש סביבו הנשיא הנכנס, ג’ו ביידן, רואה בחזרה למשא ומתן על הסכם הגרעין עם איראן מטרה מרכזית ומבקש כנראה לחתור לכך במהירות. התגובות מטהראן מציגות קו נוקשה. האיראנים מצפים מארה”ב לחזור להסכם המקורי, שגובש עם ממשל אובמה ב-2015 ושאותו נטש דונלד טראמפ כעבור שלוש שנים. בה בעת הם דורשים את הסרת כל הסנקציות שהטילה עליהם ארה”ב בשנים האחרונות.

שר החוץ האמריקאי הנכנס, אנטוני בלינקן, אמר בשימוע בסנאט בשבוע שעבר כי ארה”ב תבקש להתייעץ עם ידידותיה במזרח התיכון לקראת חידוש המגעים. “חשוב מאוד להתחיל בכך בשלב ההמראה, לא הנחיתה”, הוסיף. ישראל אינה נשמעת מעודדת מן ההתפתחויות: שידור טקס ההשבעה של ביידן בערוצי הטלוויזיה בישראל לווה בציטוטים פסימיים של מקורות מדיניים. לפי התדרוכים מירושלים, ביידן חותר לחזרה מהירה להסכם ורק לאחריה לגיבוש הסכם בתנאים חדשים, שבו יטופלו גם הסוגיות שהוחמצו בהסכם המקורי — המגבלות על תוכנית הטילים האיראנית ועל פעילות חתרנות וטרור ברחבי המזרח התיכון. באחד הציטוטים אפילו נאמר כי “אם ביידן יאמץ את מתווה אובמה (באשר לאיראן) לא יהיה מה לדבר אתו”. במערכת היחסים עם ארה”ב ישראל אינה בדיוק זבוב, אבל לעתים נדמה שהיא מתבלבלת מעט ומשוכנעת שהיא בכלל הפיל.

האלוף במילואים יעקב עמידרור, לשעבר ראש המועצה לביטחון לאומי, נותר אחד האנשים הקרובים לראש הממשלה בנימין נתניהו, גם אם כבר אינו נושא בתפקיד רשמי. בשבוע שעבר, בדיון במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS) שבו הוא עמית בכיר, אמר עמידרור כי “במצב שבו ארה”ב חוזרת להסכם הגרעין הישן ומסתבר שאיראן מתקדמת לעבר יכולת גרעין צבאית, לישראל לא תהיה ברירה אלא לפעול נגדה צבאית כדי למנוע ממנה יכולת ליצור נשק גרעיני”. לדבריו, כניסתו של ביידן לבית הלבן מעמידה בפני ישראל סוגיה קריטית — “כיצד לתמרן מול ממשל בעל תוכניות ברורות לחזור להסכם, כך שהיא מצליחה לשמור על חופש פעולה צבאי מול איראן”.

בשיחה עם “הארץ” אמר עמידרור כי “ההסכם הקודם לא ענה על הצורך למנוע התקרבות איראנית לנקודת פריצה להשגת יכולת גרעינית. לקראת חתימת ההסכם, ממשל אובמה שינה את מדיניותו מפירוק היכולות האיראניות לדחייה של הפרויקט ומעקב אחריו. אנחנו חושבים שזה היה הסכם גרוע. מול הממשל החדש, צריך לייצר מנגנון קשר ולהבין מה הם מתכוונים לעשות. נצטרך לשבת עם האמריקאים ולהבין את עמדתם. כשזה יקרה, ישראל תבהיר גם את מדיניותה”.

לדבריו, חזרה אמריקאית להסכם הישן, בלא שינויים מהותיים, תציב מחדש על השולחן את כל האפשרויות — “כל מה שמדינת ישראל יודעת לעשות. אם יסתבר שהמהלכים האמריקאיים מאפשרים לאיראנים להתקרב לפצצה, צריך להכין טוב יותר את האופציה הצבאית. לא צריך למהר יותר מדי. נדרשת קודם לכן הבנה עמוקה מה רוצים האמריקאים, אבל ישראל חייבת לשמור לעצמה חופש החלטה וחופש פעולה”.

אחרי ההסכם מ–2015, במסגרת התוכנית הרב־שנתית “גדעון”, הסיט צה”ל משאבים למשימות אחרות, כמו המערכה שבין המלחמות (מב”מ), שבמסגרתה הותקפו בסיסים איראניים ושיירות נשק בסוריה. לעומת זאת, הושקעו פחות מאמצים בחידוד וליטוש התוכניות המבצעיות לתקיפה אווירית ב”מעגל השלישי”, שהמטרה המרכזית בו היתה תוכנית הגרעין. באחרונה דווח ב”ישראל היום” כי צה”ל יבקש עוד מיליארדי שקלים לצורך זה, אם יחליט הדרג המדיני להניח שוב על השולחן את האופציה הצבאית באיראן.

עמידרור ממעיט בחשיבות הדם הרע בין נתניהו לבין ותיקי ממשל אובמה, שחלקם חזרו כעת לתפקידים מרכזיים בממשל ביידן, על רקע הסכם הגרעין. לדבריו, מערכת היחסים בין שתי המדינות טובה ועניינית דיה כדי שניתן יהיה להתעלות על משקעים כאלה, אם נותרו. “בסוף, מדינות מקבלות החלטות על סמך אינטרסים, לא על סמך יחסים אישיים”, הוסיף.

הוא סבור, כמו כמה מיועציו הבכירים של נתניהו, כי עמדת המיקוח של איראן במשא ומתן מחודש תהיה חלשה בהרבה מכפי שהיא מציגה אותה בהצהרות רשמיות. לדבריו, השפעת הסנקציות האמריקאיות על כלכלת איראן היתה קשה ביותר. “הם החזיקו בקושי את הראש מעל המים, והמתינו לכניסת ממשל ביידן”, אמר. “טהראן בלחץ מאוד גדול להסיר את הסנקציות”. לדעתו, מצבה של איראן מאפשר לאמריקאים לנקוט עמדות קשוחות במשא ומתן, כשיתחדש.

General Amidror of JISS: If the US returns to the old nuclear agreement with Iran, Israel will have no choice but to act militarily to prevent Iran from manufacturing a nuclear weapon.

By Amos Harel | Haaretz | 24.01.2021

The first signals from Washington attest that the new administration won’t waste time. The team that President Joe Biden has formed sees a return to talks on a nuclear agreement with Iran as a key goal, and apparently intends to start working toward it quickly. Tehran is responding with a hard line: The Iranians expect the United States to return to the original agreement, forged with the Obama administration in 2015 and jettisoned by President Donald Trump three years later. Tehran is also demanding an end to the sanctions the U.S. has imposed in recent years.

The new secretary of state, Antony Blinken, said in his Senate confirmation hearing last week that the United States wants to consult its friends in the Middle East ahead of a renewal of talks. “It’s vitally important that we engage on the takeoff, not the landing,” he added. Israel doesn’t sound encouraged by the developments. The broadcast of Biden’s inauguration in Israel on Wednesday evening was accompanied by pessimistic statements from political officials.

According to the briefings from Jerusalem, Biden will seek a speedy return to the agreement and only afterward formulate a new deal on new conditions that will address issues that were missed in the original one – restrictions on the Iranian missile program and on subversive activities in the Middle East.

One of the statements even said: “If Biden adopts the Obama plan [regarding Iran], there will be nothing to discuss with him.” When it comes to relations with the United States, Israel is not exactly a fly, but sometimes it gets a little confused and is totally certain that it’s an elephant.

Maj. Gen. (res.) Yaakov Amidror, former head of the National Security Council, remains one of the individuals closest to Prime Minister Benjamin Netanyahu, even now that he does not hold an official post. Last week at a meeting at the Jerusalem Institute for Strategy and Security, where he is a senior fellow, Amidror said: “In a situation where the United States returns to the old nuclear agreement with Iran, Israel will have no choice but to act military against Iran to prevent it from manufacturing a nuclear weapon.”

According to Amidror, the Biden administration presents Israel with a critical issue: “How, dealing with an administration with clear plans to return to an agreement…, does Israel maneuver in a way that it manages to maintain military freedom of movement vis-a-vis Iran.”

Amidror told Haaretz: “The previous agreement, signed during Obama’s term, did not meet the need of preventing Iran from moving closer to the breakthrough point in achieving nuclear capability. Before signing the agreement, the Obama administration changed its policy from dismantling the Iranian capability to postponing the project and tracking it. We think this was a terrible agreement. A communication system must be created with the new administration to understand what they intend to do. We’ll have to sit with the Americans and understand their position. When this happens, Israel will also make its policy clear.”

According to Amidror, the American choice to return to the old agreement without making essential changes will put all options back on the table as far as Israel is concerned, “everything that Israel knows how to do.” He said, “If it turns out that the American moves make it possible for the Iranians to move closer to a bomb, the military option must be prepared better. There’s no need to hurry too much. First of all, a thorough understanding of what the Americans want is necessary, but Israel has to preserve the freedom of decision and freedom of action.”

After the 2015 agreement, the Israeli army’s multi-annual plan diverted resources to other tasks, such as the so-called ‘campaign between the wars’ to attack Iranian bases and weapons convoys in Syria. In contrast, fewer efforts were invested in operational plans for aerial assaults on the “third circle” – countries that do not share a border with Israel, like Iran – whose main target was the nuclear program.

The daily Israel Hayom recently reported that if the government decides to put the military option back on the table, the Israel Defense Forces would ask for billions more shekels for this purpose.

Amidror discounts the importance of bad blood between Netanyahu and veteran members of the Obama administration, some of whom have now returned to key positions in the Biden administration. According to Amidror, ties between the two countries are solid and practical enough to ignore such residue, if there is any. “In the end, countries make decisions based on interests, not on personal relations,” he added.

Amidror believes, as do some of the senior advisers around Netanyahu, that Iran’s bargaining position in renewed talks is much weaker than Iran presents it in official statements. He says the impact of American sanctions on Iran’s economy has been very severe: “They are barely keeping their heads above water and are waiting for the launch of the Biden administration. Tehran is under great pressure to lift the sanctions.” In Amidror’s opinion, Iran’s position allows the Americans to take a tougher stand in negotiations when they begin.